יום שני, 27 באוגוסט 2012

26 באוגוסט: אירועי יום ההולדת

(א) לחם ושעשועים

במוצאי שבת, ערב יום ההולדת שלי, הזמנתי את חברתי נ' לערב בפאב Brot und Spiele, ובעברית - לחם ושעשועים (=המינימום שרומא סיפקה לאזרחים שלה, רק ששם "שעשועים" היו כרוכים בגלדיאטורים וחיות טרף). ברוט אונד שפילה הוא פאב שתפריט משחקי הקופסה שלו נרחב מתפריט המשקאות שלו. אפשר בדרך כלל למצוא שם חבורות של גיקים שוקדות על לוחות מתוחכמים של משחקי אסטרטגיה ופנטזיה. אני ונ' שיחקנו שבץ-נא, בגרמנית. נעזרנו במילון, אבל זה היה מילון גרמני-גרמני, ולכן לפעמים לא ידענו מה המילים שאנחנו כותבות, ולעתים קרובות יותר הידרדרנו למילים כמו "tee"' "herr" ואפילו "da" ו-"ja". צריך לומר שקשה מאוד לשחק שבץ-נא בגרמנית, כי זאת שפה עם צורות מסוימות מאוד ולא מעט אותיות שבקושי משתמשים בהן, וכמובן - צריך אותיות תנועה על כל צעד ושעל, ואין הרבה כאלה במשחק. באיזשהו שלב התיישב לידנו אחד העובדים, הציץ בלוח ועשה פרצוף של "ווט דה פאק". אמרנו לו שאנחנו לא באמת יודעות גרמנית. הוא סיפר שזאת המשמרת הראשונה שלו, אז לימדנו אותו את המילה העברית "תתחדש" (אין מילה כזאת לא באנגלית ולא בגרמנית), וגם כתבנו לו על פתק. היה ממש כיף; נ' אמרה שהזמן עובר אחרת, והאינטראקציה עובדת אחרת, כשמשחקים משחקים. היא צודקת. ישבנו שם שלוש-ארבע שעות.

(ב) היום הגדול

ירד גשם. כפי שכבר כתבתי בפייסבוק, התקשיתי להחזיק בראש גם את המחשבה שזה יום ההולדת שלי, וגם את המחשבה שיורד גשם. לא קרה לי עדיין.

עבדתי רוב היום. הלכתי לשבת בבית קפה שהומלץ לי (Schoene Perle), לא רחוק מהשכונה שאני גרה בה. זה בית אוכל די גדול, ויש בו, ביום ראשון בבוקר לפחות, רעש אימים. כל כמה זמן נשמעה צווחה רמה של ילד. לפעמים בעברית. הזמנתי צלחת מתאבנים וקיבלתי צלחת ובה עדשים, קארי, גבינת עזים, עלי גפן ממולאים, חומוס (משימורים, אני חושבת), פלפלים קלויים וג'בטה בכפיפה אחת. רוב המרכיבים של הדבר הזה היו טובים, אבל זה לא היה מה שציפיתי לקבל, ולא הבנתי איזה פריט בחר הבחור שלידי, שזכה לקבל ביצי עין יפות מראה (אמנם עם שלוליות פירה), ולמה אני לא קיבלתי כזה. עם זאת, מכיוון שהבטחתי לעצמי לעבוד - עבדתי בשצף-קצף, והמשכתי משם לסניף של רשת Aida. נדמה לי שכבר הזכרתי את איידה. זאת רשת קונדיטוריה די זולה שמגישה יופי של עוגות. תפסתי פינה שקטה ליד החלון וצפיתי במכוניות, אופניים, רכבות קלות ואנשים מתרוצצים בגשם בצומת Praterstern הגדול, הפרברי-משהו. בשולחן מולי התיישבו הורים צעירים, אולי בכלל דודים - לבחור היו קוקו ועגילים - עם ארבעה-חמישה ילדים שמחים למדי, וכל החבורה הזמינה שוקו עם קצפת. הייתי מרוצה מהם.

(ג) התירוץ

הכנתי שיעורי בית. אנחנו לומדים בכיתה סיפור בהמשכים ושמו Eva Geht Durch Wien. זה סיפור על סטודנטית צעירה שמגיעה מהכפר ללמוד בווינה, ועל הרפתקאותיה הרומנטיות. חמוד מאוד, לא בדיוק קורקטי, כתוב בגרמנית פשוטה מאוד וכולל פנינים כגון "Die meisten Manner sind Primitiv" (רוב הגברים פרימיטיבים) וכן תובנות בדבר אונליין-דייטינג כגון "Ich finde nie ein
Mann! Wenn ich das Karnevalsfoto nehme, kommen die falschen Manner! Wenn ich das normale Foto nehme, kommt kein Mann!" ("אני בחיים לא אמצא גבר! אם אשים את התמונה מהקרנבל [תמונת קוסיות, א"ש] יבואו הגברים הלא נכונים, ואם אשים תמונה רגילה, שום גברים לא יבואו!")

אז כרגע אווה שלנו בקשר וירטואלי עם ארנולד, בחור מקסים שמדבר אתה כל היום, שולח לה המון כסף(!) אבל מתחמק מלפגוש אותה. ובדיוק הגענו לנקודה בסיפור שהם קובעים להיפגש (כן, הוא בדיוק בסין, אבל הוא חוזר בעוד שלושה ימים) - ואז הוא נעלם ולא עונה לה להודעות, והיא אומללה.

עכשיו, אני לוקחת את הסיפור הזה די אישית, גם כי אנחנו קוראים את זה כבר איזה שבועיים בהמשכים והמורה די משחק את הסיפור כשהוא קורא אותו, ואווה הזאת באמת סימפתית, וגם כי לשבת ולחכות לטלפון מבחור זה חרא של דבר. בכל אופן, משימת שיעורי הבית הייתה לכתוב מכתב מאחד מהם לשני. היישרתי מבט אל ארנולד הנכלולי ואמרתי לו: נו, ארנולד. באמת. נראה אותך מסביר את עצמך.

אז ארנולד הסביר:

(ואני מתנצלת מראש בפני דוברי הגרמנית בקהל על השגיאות, וגם מודיעה שאין לי במקלדת אומלאוטים או את הסימן המצחיק של ה-S הכפולה):

Liebe Eva,
Verzeihen mich! Ich mochte sprechen mit dir, aber das ist sehr kompliziert. Jetzt muss ich klaren meine Situation auf.

die wahrheit ist: Ich bin der Konig von China! Ja, das ist seltsam, aber das ist richtig. Ich habe ein riesengross Konigreich und ein wunderbar Schloss. Ich muss dort viele seit sein.

Gestern war ich zu Wien gekommen; Ich habe zu sehen dich gemocht. Aber dan hat mein Koniglich Deiner angerufen. Er hat zu mir gesagt: Der Drache ist erkranken!

Ja, ich habe ein klein Chinesische Drache. Er heisst Bruno. Er ist ein Baby, und gestern at er geweint und geweint. Naturlich, habe ich sofort zu mein Schloss in China gefahren, und hat fur Bruno eine Suppe gemacht.

So tut mir leid, ich habe gestern nicht gekommen zu unsere Date.

Arnold

(ובעברית:

אווה היקרה,

סלחי לי! אני רוצה לדבר אתך, אבל זה מסובך מאוד. כעת עליי להסביר את מצבי.

האמת היא: אני מלך סין! כן, זה מוזר, אבל זה נכון. יש לי ממלכה ענקית וארמון מופלא. עליי לבלות שם זמן רב.

אתמול באתי לווינה; רציתי לראות אותך. אבל אז התקשר המשרת המלכותי שלי. הוא אמר לי: הדרקון חולה!

כן, יש לי דרקון סיני קטן. שמו ברונו. הוא תינוק, ואתמול הוא בכה ובכה. כמובן, היה עליי לשוב מיד לארמון שלי בסין ולהכין לברונו מרק.

לכן סלחי לי על כך שלא הגעתי אתמול לדייט שלנו.

ארנולד.)

אני מקווה מאוד שאווה החביבה והתמה תהיה מרוצה מהתירוץ הזה; ספק רב אם היא תזכה לטובים ממנו.

(ד) "המנהרה"

בערב הזמנתי כמה חברים לפאב ושמו "המנהרה" (Tunnel), שהובטח לי שתופיע בו זמרת ג'ז. הייתי שם פעם בשעות היום; היה שם קצת שקט וריק, אבל התרשמתי שזה בטח אחלה מקום בשעות הלילה. הגענו לקראת תשע בערב; היה קצת שקט וריק. די מהר התברר שאין בכלל הופעה היום. כנראה נדחתה.

הגעתי בחברת מ' ול' שני אנשים שלא כל כך הכירו קודם. ל' בא ללמוד גרמנית ולכתוב דוקטורט; הוא לא יוצא הרבה. מ' התפלאה על כך, ושאלה אותו: מה, אתה באמת לא מטייל בווינה? ל' אמר שהוא לא מתרשם מווינה; זאת לא עיר שהכול קורה בה, כיום. זו עיר שההיסטוריה ישבה בה זמן-מה והמשיכה הלאה, ומאז לא הרבה זז כאן. דברים חדשים לא נוצרים כאן, ואין להם מקום להיווצר.

מ' אמרה: אבל זה בדיוק מה שטוב. הכול מסודר, יפה, נוח. בישראל מחנכים אותך כל הזמן להסתדר ולשרוד. כל דבר, מלהגיע לעבודה בבוקר ועד הפוליטיקה, זה מאבק. מי צריך את זה, ולמה צריך לסבול את זה בכלל. אני אוהבת את זה שכל התשתית כאן רק מחכה לי; ככה אפשר להתחיל לחיות.

ל' אמר: אבל זה לא מעניין.

אני ניסיתי להגיד משהו על זה שהוא לא מדייק, שהאווירה הקלאסית והכבדה של וינה היא לא זיוף אלא מבטאת משהו אמתי שנוגע לאמנות ולכוח, גם אם המשהו הזה הוא לא אוונגארדי; על זה שמפגן הראווה הגדול של העיר הזאת, גם כשהוא מזייף - הוא מעניין; על זה שווינה "עובדת" - היא נעימה גם כשהיא גרנדיוזית - אבל מ' ול' כבר היו שקועים בדיון להוט על ערים ועל פוליטיקה ועל החיים. בינתיים הגיעו עוד כמה חברים. שתינו כמה בירות, הזמנו בננה-ספליט, קיבלתי במתנה אייל צעצוע על גלגלים (גם לו קוראים ברונו). שכנעו את הברמנית להשמיע איזה שיר יומולדת מחריד והביכו אותי כדת וכדין; שרו לי שירים עם הילולה וטרללה, כמו שלא שרו לי כבר עשרים שנה. היה נחמד.

(ה) בננה ספליט

הבננה-ספליט חזר להתנקם בי באמצע הלילה. אני חושבת שזה היה הבננה-ספליט, כי אכלתי ממנו הכי הרבה, ולפי הסקר הזריז שערכתי בינתיים - הנקמה שלו בי הייתה הזדונית ביותר, אם כי הוא לא חסך את שבטו מאף אחד. היום אני אוכלת פריכיות אורז.

תודה רבה לכל הכותבים, המברכים, המלייקקים ושולחי הסרטונים. עשיתם לי ממש כיף!! נתראה בקרוב.

תגובה 1:

  1. Ich liebe die Geschichte uber der Drache. Sehr liebe!

    אני בטוח שזה ממש לא תקני

    השבמחק